Nákupy v zahraničí: Jak na to?

Nákupy přes e-shopy už jsou pro českého spotřebitele běžným standardem. Stále na větší oblibě však získává i nákup z internetových obchodů v zahraničí, jež nám nabízí nejen širší výběr, ale především lepší ceny. V posledních měsících je nakupování v zahraničí ještě větším tématem a to především kvůli vysoké infalci v Česku, tedy zdražování, které má u nás vyšší tempo růstu než ve většině ostatních evropských zemích. To dnes spolu se silnou korunou dělá tento způsob nakupování cenově ještě atraktivnější.

 

nákupy online

 

Například jeden z nejprodávanějších kočárků nejmenované značky koupíte v německém e-shopu v přepočtu o 5.000 Kč levněji než u nás. Podobné je to s elektronikou, značkovým oblečením i kosmetikou, kdy běžně ušetříte až několik desítek procent, a to i díky aktuálně dobrému kurzu koruny. Nejjednodušší je nakupovat na zahraničních e-shopech, které sídlí v některé ze zemí Evropské unie. Při takovém nákupu má zákazník vždy minimálně stejná práva jako v Česku, tedy dvouletou záruku a čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení zboží bez udání důvodu. Oblíbeným cílem zákazníků jsou také velké světové e-shopy jako Amazon nebo Ebay, kde najdete snad vše, po čem Vaše srdce touží.

Aby se takový nákup opravdu vyplatil, je potřeba dát si pozor především na směnný kurz, díky kterému lze výrazně ušetřit

Při nákupech v zahraničním internetovém obchodě zákazník vidí cenu v cizí měně. Pokud tedy nemá cizoměnový účet nebo nechce platit kartou, musí částka projít konverzí. S tím Vám pomůže služba EuroPlatba, díky níž jednoduše zaplatíte za vybrané zboží a to se směnným kurzem až o 2 % nižším, než při jiných běžných formách úhrady, a to navíc úplně bez poplatků

Stačí si v objednávce na e-shopu vybrat způsob platby bankovním převodem. Možná nejcennější výhodou této volby je, že při platbě nezadáváte citlivé údaje jako je číslo Vaší platební karty, které se pak dá snadno zneužít. Nemusíte se ani registrovat nebo si zakládat nový účet, prostě jen pošlete platbu v českých korunách na sběrný účet EuroPlatby a ta zaplatí obchodníkovi danou částku v jeho měně a je hotovo.

Kdy musíte zaplatit clo a DPH

Veškeré zásilky ze zemí mimo Evropskou unii jsou předmětem celního dozoru a musí projít celními procedurami. Pokud nakupujete v online obchodě, je zboží do hodnoty 22 EUR osvobozeno od cla. Pokud hodnota zásilky přesahuje 22 EUR a zároveň je nižší než 150 EUR automaticky vzniká povinnost zaplatit DPH ve výši 21 %, přičemž tuto daň hradí kupující, nikoli prodejce. Pokud hodnota zboží přesáhne 150 EUR, kromě DPH budete muset zaplatit i clo. Výše cla se mění podle typu produktu. A upozorňujeme, že DPH se vypočítává z hodnoty zboží včetně daně z cla.

Dárky, tedy zásilky odeslané z jedné soukromé osoby na druhou, jsou od cla osvobozeny do hodnoty 45 EUR.

Clo a daně se vypočítávají z reálné, skutečné ceny, kterou dokazuje příjemce zásilky. Toto se nazývá celní hodnota zboží a zahrnuje hodnotu zaplacenou za zboží plus náklady na dopravu. Pokud tuto hodnotu nelze určit, nebo pokud je uvedená cena na zásilce nízká, celní úřady určí skutečnou hodnotu v rámci celního řízení.

Nákup zboží z jiných členských států Evropské unie je v mnoha ohledech jednodušší, než nakupování ze zemí mimo EU. Hlavním benefitem je to, že zásilky z EU nejsou předmětem cla ani DPH při přechodu hranic mezi členskými zeměmi. Tato pravidla platí díky jednotnému vnitřnímu trhu EU, který umožňuje volný pohyb zboží mezi členskými státy. Je důležité poznamenat, že DPH je většinou zahrnuta v ceně zboží na e-shopu, ale sazby DPH se mohou lišit mezi jednotlivými členskými státy EU. Proto je doporučeno důkladně se informovat o celkové ceně včetně DPH před provedením nákupu. V případě jakýchkoliv nejasností je vždy nejlepší obrátit se na prodejce nebo příslušné daňové úřady.

 

zahraniční eshopy

Je bezpečné nakupovat přes internet ze zahraničí?

Pokud jde o země EU, tam platí harmonizovaná pravidla ochrany spotřebitele, která jsou velmi podobná jako v České republice. Přesto je vždy nezbytné důkladně si pročíst obchodní podmínky a ověřit si důvěryhodnost prodejce, například kontrolou recenzí jiných zákazníků. Nakonec, pokud máte jakékoliv pochybnosti, raději se obraťte na Evropské Spotřebitelské Centrum nebo příslušné úřady pro radu. Bezpečnost on-line nákupů ze zahraničí se vždy odvíjí od úrovně informovanosti a obezřetnosti samotného spotřebitele.

Riziko podvodu při internetovém nakupování nelze úplně eliminovat, ale důkladná opatrnost může riziko podstatně redukovat. Nízká cena by neměla být jediným faktorem při rozhodování o nákupu, zvláště pokud se zdá být příliš nízká, což může signalizovat možné riziko. Je třeba si uvědomit, že internetový obchod může vytvořit kdokoliv a kdykoliv. Proto je nezbytné ověřit důvěryhodnost prodejce před nákupem. Prosté vyhledání názvu obchodu online a zjištění zkušeností ostatních zákazníků může být užitečné. Prověřte také informace o provozovateli obchodu na webových stránkách a pokud je to možné, zkontrolujte, zda je v obchodním rejstříku příslušné země jako registrovaný obchodník. Vhodné je také prověřit doménové jméno e-shopu, přičemž je třeba být opatrný, pokud byla tato adresa zaregistrována nedávno. Důvěryhodnost obchodníka potvrzují i tzv. trustmarks, neboli známky důvěry, které mohou být uděleny například spotřebitelskými organizacemi nebo podnikatelskými asociacemi.

E-shop by měl poskytnout informace o své identitě, základních charakteristikách produktu nebo služby, celkové ceně včetně daní, možných nákladech na dopravu, právu na odstoupení od smlouvy (vrácení zboží) bez udání důvodu během ochranné doby a postupu pro uplatnění reklamace. Tyto informace by měly být snadno dostupné, obvykle jsou uvedeny ve všeobecných obchodních podmínkách.

Jak na reklamace?

Pokud jde o reklamace zboží zakoupeného v zahraničních e-shopech, situace může být o něco složitější než při nákupech v domácím prostředí. Na prvním místě je důležité vědět, že pokud jste kupovali zboží z jiného členského státu Evropské unie, měli byste mít stejná práva jako při nákupech v České republice. To znamená, že bude platit běžná dvouletá záruční doba.

Pokud však nakupujete mimo EU, mohou být právní normy jiné, a je proto důležité se před nákupem seznámit s obchodními podmínkami daného e-shopu a se zásadami reklamace. Reklamace může být také více časově i finančně náročná, zejména pokud musíte zboží odeslat zpět do zahraničí.

Například v případě vadného zboží by měl obchodník pokrýt náklady na jeho opravu nebo výměnu, ale náklady na zaslání zboží k opravě mohou být vaší odpovědností. 

Odstoupení od smlouvy a řešení sporů

Při nákupech v zahraničních e-shopech je třeba mít na paměti, že právo na odstoupení od smlouvy může být regulováno odlišně než v domácím prostředí. Na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu má spotřebitel 14 dní při nákupu online u podnikatelů ze všech zemí Evropské unie, ale jednotlivé země mohou tuto lhůtu prodloužit. Pokud tedy nakupujete v zahraničním e-shopu, zjistěte si předem, jaký je tamní termín pro odstoupení od smlouvy.

Pamatujte, že pokud se rozhodnete od smlouvy odstoupit, musíte zboží vrátit a často i zaplatit za jeho zpětné odeslání. Podmínky a postupy pro odstoupení od smlouvy by měly být jasně uvedeny na webových stránkách obchodníka.

V případě problémů s odstoupením od smlouvy v e-shopu ze země EU, máte možnost obrátit se na Evropské Spotřebitelské Centrum*, které může poskytnout pomoc a poradenství. Vždy je ale nejlepší se před nákupem důkladně informovat a ujistit, že rozumíte podmínkám, které obchodník stanoví.

Pokud se vyskytnou neshody mezi vámi a zahraničním obchodníkem — e-shop zboží nedodá či nereaguje na reklamaci, řešení sporů může být komplikovanější než v domácím prostředí. V rámci Evropské unie však existuje systém, který může pomoci - je to takzvaný systém online řešení spotřebitelských sporů (ODR - Online Dispute Resolution). Tento systém je navržen tak, aby pomáhal spotřebitelům a obchodníkům řešit své online spory mimosoudně.

Pokud jste se tedy rozhodli využít možnosti nákupu v zahraničním e-shopu a nyní čelíte problémům, můžete využít ODR platformu, kterou poskytuje Evropská komise. Tato platforma vás provede celým procesem podání stížnosti, a pokud je to vhodné, pomůže vám najít vhodnou mimosoudní orgán pro řešení sporů.

Je důležité si uvědomit, že tato platforma může pomoci pouze v případě nákupů učiněných online a v rámci Evropské unie. Mimosoudní řešení sporů může být také méně nákladné a rychlejší než tradiční soudní proces. Přesto však platí, že nejlepší strategií je vždy pečlivě si ověřit obchodníka a jeho podmínky před nákupem.

 

* ESC bezplatně poskytuje informace a rady týkající se práv spotřebitelů a nabízí pomoc při řešení sporů s podnikateli z ostatních členských zemí EU, Norska a Islandu.